Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Kariyer Uyum Yeteneklerinin İncelenmesi

Yazarlar

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.15462721

Özet

Bu araştırmanın amacı, spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin kariyer uyum yeteneklerinin belirlemek ve bu yeteneklerin cinsiyet, sınıf, akademik bölüm ve gelir düzeyi gibi sosyo-demografik değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini incelemektir. Araştırmanın evrenini Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yaşar Doğu Spor Bilimleri Fakültesi öğrencileri oluşturmakta, örneklemini ise bu evrenden tesadüfi örneklem yöntemiyle seçilen 170 öğrenci meydana getirmektedir. Veriler; kişisel bilgi formu, Savickas ve Porfeli (2012) tarafından geliştirilen, Türkçeye Işık ve arkadaşları (2018) tarafından uyarlanan ve dört alt boyuttan (ilgi, kontrol, merak, güven) oluşan Kariyer Uyum Yetenekleri Ölçeği – Kısa Form (CAAS-SF) aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde normallik varsayımı Kolmogorov-Smirnov ve Shapiro-Wilk testleri ile test edilmiş, ikili gruplarda farklılıklar Student t-testi ile, üç ve daha fazla grup içeren değişkenlerde ise Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve Tukey çoklu karşılaştırma testi kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiler Pearson korelasyon katsayısı ile incelenmiş, yordayıcı değişkenlerin etkisini belirlemek amacıyla regresyon analizi uygulanmıştır. Tüm istatistiksel işlemler SPSS 26.0 paket programı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, kadın öğrenciler kariyer uyum yeteneklerinde erkek öğrencilere kıyasla daha yüksek puanlar alırken; sınıf, bölüm ve gelir düzeyine göre anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Bu doğrultuda, kariyer uyum yeteneklerinin geliştirilmesine yönelik planlanan rehberlik ve danışmanlık uygulamalarının özellikle erkek öğrencilerin farkındalık ve beceri düzeylerini artıracak şekilde yapılandırılması önerilmektedir.

İndir

Yayınlanmış

2025-05-19

Nasıl Atıf Yapılır

KUSAN, M. (2025). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Kariyer Uyum Yeteneklerinin İncelenmesi . OZ Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 38–46. https://doi.org/10.5281/zenodo.15462721